Een eigentijdse corporate identiteit met een professionele én vriendelijke uitstraling, passend bij de zorg en het karakter van een groot ziekenhuis in de Randstad.
HagaZiekenhuis
Klik op de pagina om meer te lezen
Wij hechten veel waarde aan uw privacy, daarom informeren wij u over cookies op onze website.
In deze pop-up kunt u uw voorkeuren met betrekking tot cookies instellen. Een overzicht van alle cookies bekijkt u op onze cookies pagina. In onze privacyverklaring leest u hoe we uw persoonsgegevens verwerken.
Als u op akkoord klikt, dan geeft u toestemming op alle functionele, analyse en trackingcookies. Wij gebruiken deze gegevens voor het optimaliseren van de website. Mocht u dit niet willen, kunt u op de knop “Instellingen” klikken. Hier kunt u de cookievoorkeuren instellen.
Wij hechten veel waarde aan uw privacy, daarom informeren wij u over cookies op onze website.
In deze pop-up kunt u uw voorkeuren met betrekking tot cookies instellen. Een overzicht van alle cookies bekijkt u op onze cookies pagina. In onze privacyverklaring leest u hoe we uw persoonsgegevens verwerken.
We gebruiken alleen functionele cookies die noodzakelijk zijn om deze website goed te laten werken.
We gebruiken alleen functionele en geanonimiseerde analysecookies. We meten bijvoorbeeld hoeveel bezoekersaantallen maar zien niet wie u bent.
We gebruiken alle functionele, analyse en trackingcookies voor het optimaliseren van de website.
Klik op de pagina om meer te lezen
Opdrachtgever
HagaZiekenhuis
Werkzaamheden
Doorontwikkeling huisstijl
Vastlegging huisstijlrichtlijnen
Uitdaging
Het doorontwikkelen en moderniseren van de bestaande huisstijl, inclusief het opstellen van richtlijnen en het vastleggen van de huisstijl.
Waarom
De communicatieafdeling van het HagaZiekenhuis werd geconfronteerd met verschillende problemen die verband hielden met de huisstijl. De bestaande huisstijl van het HagaZiekenhuis was zeer terughoudend van aard, evenals de bijbehorende richtlijnen. De toepasbaarheid van de huisstijl was beperkt en voldeed niet aan de hedendaagse (online) eisen die aan een huisstijl worden gesteld.
Wat
Met twee ziekenhuizen in Den Haag en Zoetermeer vervult het HagaZiekenhuis een belangrijke rol in het aanbieden van basis-, specialistische- en hoogspecialistische zorg in de regio Haaglanden. Het Juliana Kinderziekenhuis is het gedeelte van het ziekenhuis in Den Haag dat is ingericht op de zorg voor kinderen en alles wat daarbij komt kijken, zoals het Ronald McDonald Huis.
Hoe
Na een inventarisatie van de bestaande huisstijl en de bijbehorende huisstijlhandleiding zijn we gestart met het stapsgewijs 'opruimen' van de huisstijl. Allereerst moesten er nieuwe logo's worden ontworpen en moest de naam worden aangepast naar HagaZiekenhuis in plaats van HagaZiekenhuis van Den Haag. Hierdoor werd meteen een einde gemaakt aan de wildgroei van logo's die in de loop der jaren was ontstaan en die door elkaar werden gebruikt. Vervolgens hebben we gekeken naar de andere basisaspecten van de huisstijl.
Ons doel was om de huisstijl te moderniseren zonder de herkenbaarheid van het merk HagaZiekenhuis te verminderen. Deze herkenbaarheid lag voornamelijk in het logo en het kleurenpalet, waar we dus voorzichtig mee zijn omgegaan. Het logo heeft een subtiele typografische aanpassing ondergaan om het beter leesbaar en verfijnder te maken, passend bij het feit dat het hier gaat om een organisatie in de zorg. Het kleurenpalet is uitgebreid met een palet van pasteltinten die zijn afgeleid van de merkkleuren. Dit secundaire kleurenpalet maakt het mogelijk om de huisstijl minder 'hard' te maken en zelfs een zachtere, gevoeligere uitstraling te geven.
De meest ingrijpende verandering betreft de vormentaal; het uiterlijk van de bestaande huisstijl werd grotendeels bepaald door een zeer dominante vormentaal die weinig ruimte bood voor creativiteit. We hebben gekozen voor een totaal andere aanpak door te werken met vriendelijke, ronde vormen die subtiel aanwezig zijn en een prettige en bruikbare vormentaal creëren zonder het uiterlijk van de huisstijl en de identiteit te domineren.
In het corporate beeldconcept hebben we de mens centraal gesteld; we vertellen het verhaal vanuit het perspectief van de mens. De fotografie is dichtbij, zowel in het ziekenhuis als in de omgeving van de patiënt. Samen met de heldere iconen die we hebben ontworpen, resulteert dit in een rustige, vriendelijke visuele identiteit die het gemakkelijk maakt om middelen te creëren die de huisstijlrichtlijnen volgen en er professioneel en goed verzorgd uitzien.
Resultaat
Een eigentijdse huisstijl die veel mogelijkheden biedt en eenvoudig te hanteren is door de communicatieafdeling van het HagaZiekenhuis (en het Juliana Kinderziekenhuis), en die de organisatie voorziet van een tijdloze visuele identiteit die zowel professioneel als vriendelijk oogt, passend bij de zorg en het karakter van een groot ziekenhuis in de Randstad.