Hoe de reorganisatie naar een centrumgestuurd universitair medisch centrum aanleiding was om een geliefde en functionerende huisstijl tóch nog verder te verbeteren.
Radboudumc
Klik op de pagina om meer te lezen
Wij hechten veel waarde aan uw privacy, daarom informeren wij u over cookies op onze website.
In deze pop-up kunt u uw voorkeuren met betrekking tot cookies instellen. Een overzicht van alle cookies bekijkt u op onze cookies pagina. In onze privacyverklaring leest u hoe we uw persoonsgegevens verwerken.
Als u op akkoord klikt, dan geeft u toestemming op alle functionele, analyse en trackingcookies. Wij gebruiken deze gegevens voor het optimaliseren van de website. Mocht u dit niet willen, kunt u op de knop “Instellingen” klikken. Hier kunt u de cookievoorkeuren instellen.
Wij hechten veel waarde aan uw privacy, daarom informeren wij u over cookies op onze website.
In deze pop-up kunt u uw voorkeuren met betrekking tot cookies instellen. Een overzicht van alle cookies bekijkt u op onze cookies pagina. In onze privacyverklaring leest u hoe we uw persoonsgegevens verwerken.
We gebruiken alleen functionele cookies die noodzakelijk zijn om deze website goed te laten werken.
We gebruiken alleen functionele en geanonimiseerde analysecookies. We meten bijvoorbeeld hoeveel bezoekersaantallen maar zien niet wie u bent.
We gebruiken alle functionele, analyse en trackingcookies voor het optimaliseren van de website.
Klik op de pagina om meer te lezen
Opdrachtgever
Radboudumc
Werkzaamheden
Merkarchitectuur
Doorontwikkeling huisstijl
Huisstijlrichtlijnen
Uitdaging
Aanscherpen van het afzenderschap in de communicatie. Zonder afbreuk te doen aan een nóg monolitischer merkbeeld, ruimte bieden aan de centra zich waar nodig te profileren.
Waarom
De visuele identiteit uit 2013 (van Teldesign) staat na meer dan 10 jaar nog steeds als een huis. Zowel bij medewerkers als extern is de grafisch eenvoudige stijl geliefd en gekend, en heeft zich bewezen als ‘tijdloos’. Er is dan ook geen behoefte aan een refresh. Toch wordt besloten om, nu het afzenderschap op de schop gaat, de huisstijl – en met name de richtlijnen en grafische tools – op detail te vereenvoudigen.
Wat
Het Radboudumc in Nijmegen is een van de zeven universitair medische centra in Nederland. Het biedt patiënten topklinische en topreferente zorg. Daarnaast heeft het een belangrijke taak in het vergroten en verspreiden van kennis en kunde. Die taak vervult het Radboudumc door wetenschappelijk onderzoek te doen en het verzorgen van onderwijs & opleiding. Het Amalia kinderziekenhuis is onderdeel van het Radboudumc. Het verbindt alle op het kind gerichte specialismen van het Radboudumc.
Hoe
In 2019 start het Radboudumc een grote interne reorganisatie, waarbij specialismen geclusterd worden in 14 centra en instituten. Dit moet met name de communicatie tijdens behandeltrajecten – zowel met de patiënt als onderling – ten goede komen. Door Teldesign vanaf aanvang te betrekken bij de plannen, was het mogelijk direct de verschillende scenario’s te visualiseren. Was de reorganisatie met name bedoeld om de interne processen te verbeteren, uiteindelijk zouden ook patiënten, eerstelijnszorg en andere externe stakeholders te maken krijgen met de nieuwe organisatie.
Er werd gekozen voor het nog verder aanscherpen van het monolitisch merkenbeleid. Dat houdt in dat er vanaf nu altijd slechts 1 afzender is: het Radboudumc. Hiermee verdwenen de zevental ‘eigen’ logo’s binnen het Radboudumc. In plaats daarvan krijgen de 14 centra en instituten de mogelijkheid om zich – indien relevant – in communicatie te profileren. Vooral het inzicht dat een eigen profilering iets anders is dan een eigen logo, heeft het proces versneld. Voor het Amalia kinderziekenhuis – hiërarchisch gelijkwaardig aan de 14 organisatieonderdelen – is om diverse redenen een uitzondering gemaakt.
Teldesign adviseerde om, hoewel er in principe geen directe behoefte toe was, de huisstijl na tien jaar tóch eens tegen het licht te houden. De meeste standaardmiddelen moesten toch worden aangepast ten behoeve van het nieuwe afzenderschap. Een korte inventarisatie leerde dat de stijl visueel vooral moest blijven zoals hij was, maar dat er wel degelijk behoefte was aan eenvoudiger grafische richtlijnen, minder regels en meer creatieve speelruimte. Een en ander te combineren met de invoering van een technisch volledig nieuw huisstijlplatform.
Resultaat
Hoewel niet direct zichtbaar heeft de huisstijl een stevige boost gekregen, met name in de typografische regels, de onderliggende stramienen en het toepassen van het kleurenpalet. Dit biedt een grotere speelruimte voor de creatieven, en een eenvoudiger aansturing door vereenvoudigde regels door de afdeling communicatie. Met een nieuw monolitisch merkbeleid, een consequent afzenderschap en een grafische aanscherping is het Radboudumc weer helemaal bij de tijd.