Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Een nieuw digital gezicht voor dé privacy toezichthouder van Nederland.

Autoriteit Persoonsgegevens

Klik op de pagina om meer te lezen

“Teldesign heeft ons goed geadviseerd en begeleid. En ons uitgedaagd om tot dit resultaat te komen. Onze nieuwe huisstijl past heel goed bij wat wij willen uitstralen en biedt veel flexibiliteit voor de verschillende uitingen.”

Edith Res
Hoofd Communicatie, Strategie & Beleid

Autoriteit Persoonsgegevens

Opdrachtgever

Autoriteit Persoonsgegevens

Werkzaamheden

Refresh en doorontwikkeling huisstijl

Uitdaging

De huisstijl up-to-date en digital first maken zodat deze gemakkelijk en goed gebruikt kan worden in een online omgeving.

Waarom

De website van AP was verouderd en was aan vervanging toe. Het design en de functionaliteiten sloten niet meer aan bij de begrippen ‘moderne toezichthouder’ en ‘digitale transformatie’. Dit was hét moment om met een kritische blik naar de huisstijl te kijken.

Wat

Alle mensen hebben recht op bescherming van hun persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens is dé onafhankelijke toezichthouder die zorgvuldige en rechtmatige omgang met jouw persoonsgegevens vormgeeft en beschermt en daarmee jouw vrijheid en autonomie in de toenemende digitalisering van de wereld. Binnen de Europese Unie (EU) werkt de AP intensief samen met de andere EU-privacytoezichthouders. Ook werkt AP samen met privacytoezichthouders buiten de EU.

Hoe

In 2016 heeft Teldesign het logo en de huisstijl voor de Autoriteit Persoonsgegevens ontworpen, een mooie huisstijl maar niet ontworpen met de online omgeving als het voornaamste middel waarin de huisstijl gebruikt zal worden. De website van AP maakt hierdoor, zes jaar later, een verouderde indruk en sloot niet meer aan bij, voor AP belangrijke begrippen.

Een grondige revisie van de huisstijl was op zijn plaats. Zo’n operatie moet fundamenteel worden aangepakt. Samen met AP hebben we doormiddel van creatieve workshops het fundament gelegd om op die basis de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl te starten.

Vanuit de gedachte dat het beschermen van persoonsgegevens werkelijk iedereen aangaat ontwikkelden we een beeldconcept voor de website waarbij we door in te zoomen op gezichten van mensen het begrip ‘privacy’ bijna tastbaar maken en laten zien dat AP er voor iedereen is. Deze portretten, die een prachtige diversiteit aan mensen laten zien, spiegelen zich ook aan het beeldmerk van AP en brengen het tot leven.

Om de, af en toe complexe, informatie op de website zo duidelijke mogelijk over te brengen op de bezoekers ontwikkelden we een complete set illustraties; thema illustraties om de inhoudelijke thema’s te duiden en visueel begrijpelijk te maken, situationele illustraties om zonder al teveel details een verhaaltje te vertellen én een heldere iconentaal.

Het kleurenpalet is geëvolueerd naar digital first en de typografie is nog steeds op basis van dezelfde lettertypen maar door de nieuwe regelgeving is het typografisch beeld daadkrachtiger en toegankelijker.

Dankzij een soepel lopende co-creatie met het online bureau SWIS mag het resultaat er zijn.

Resultaat

Een frisse digital first huisstijl die klaar is voor de toekomst.

Website

SWIS

Portret fotografie

Titia Hahne