Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Een richtinggevende positionering en identiteit die werkt voor alle ondernemingen binnen de Holding.

TBI

Klik op de pagina om meer te lezen

“Teldesign is voor ons een echte sparringpartner. Ze hebben ons heel vakkundig geholpen met het redesign en implementatie van onze huisstijl.”

Audrey van Reijswoud
Manager Communicatie

TBI

Opdrachtgever

TBI

Werkzaamheden

Refresh Visuele identiteit
Positionering
Herijking merkarchitectuur

Uitdaging

Een uitgebreide revisie van de TBI huisstijl. Modernisering (o.a. op middelen), verruiming (meer ruimte voor de ondernemingen) en verduidelijking (richtlijnen).

Waarom

TBI heeft een duidelijke, herkenbare huisstijl. Groen en paars met een krachtig en inmiddels bekend beeldmerk. De huisstijl bestaat echter al ruim 25 jaar en er heeft in die tijd weinig onderhoud plaatsgevonden. Op onderdelen was ingrijpen gewenst:

  • Modernisering was nodig omdat richtlijnen en ontwerp voor huisstijldragers van deze tijd zoals social media en video ontbraken.
  • Vanuit de ondernemingen was er de vraag om meer ruimte binnen de huisstijl om zich beter te kunnen profileren.
  • Het bestaande huisstijlhandboek was verouderd, de richtlijnen lieten ruimte voor eigen interpretatie en werden op verschillende manieren toegepast.
  • Door een wildgroei aan logo’s en labels was de merkhiërarchie onduidelijk geworden.
  • Behoefte aan visuele opfrissing. Geef TBI een moderne, krachtige uitstraling, zonder al te ingrijpende wijzingen in de huisstijl.

Wat

TBI is een groep van techniek-, bouw- en infra-ondernemingen met hart voor de maatschappij. Twintig zelfstandige dochterondernemingen met in totaal 6.200 medewerkers die de leefomgeving in Nederland op duurzame wijze vernieuwen, inrichten en onderhouden. TBI is één van Nederlands grootste bouw-, techniek- en infraconcerns en is de organisatie achter gezichtsbepalende projecten.

Elke TBI-onderneming heeft haar eigen cultuur en haar eigen specialistische expertise. Voor ondernemerschap is volop ruimte. Maar de ondernemingen werken ook samen. Met een integrale (project)benadering, op basis van gedeelde kennis.

TBI is een veelzijdige organisatie met een groot maatschappelijk hart. Omdat TBI niet beursgenoteerd is, worden ze niet gedreven door de aandeelhouderswaan van de dag. TBI richt zich op de lange termijn. Al meer dan 40 jaar zorgt TBI voor een gezonde balans tussen de continuïteit van de TBI-ondernemingen en het welzijn van de samenleving.

Hoe

Door de huisstijl te herijken en grondig ‘op te ruimen’ hebben we de huisstijl teruggebracht naar de essentie en weer begrijpbaar en werkbaar gemaakt. Het opzetten van een duidelijke merkstructuur en het maken van een online huisstijlmanual met nieuwe duidelijke richtlijnen heeft helderheid gebracht in het toepassen de huisstijl.

Voor corporate branding blijven we dezelfde bekende krachtige huisstijl elementen gebruiken maar we hebben kleurgebruik en vormentaal basaler en daardoor nog krachtiger gemaakt. De bekende merkkleuren zijn opgefrist zodat ze ook online beter tot hun recht komen.

De ruimte voor meer profilering van de ondernemingen op communicatieniveau vonden we ondermeer in een uitbreiding van de basiselementen; een vernieuwde vormentaal, een nieuw kleurenpalet en het voeren van een eigen pay-off.

De TBI sans is het nieuwe huisstijl lettertype, breed inzetbaar, prettig neutraal en met een eigentijdse uitstraling.

Resultaat

Een ware vernieuwde visuele identiteit door het hele merk heen. Herkenbaar, verfrissend en modern. Dynamisch en inspirerend in toepassing, passend bij een stoer en trots merk.

Brandportal

RGN brand identity services