Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Terug naar overzicht

Je hebt vaak geen logo nodig

Gepubliceerd op 11 april 2023 door Niels Alkema

Je hebt vaak geen logo nodig

Binnen een organisatie zijn er met enige regelmaat nieuwe initiatieven. Dat kan bijvoorbeeld een nieuw platform zijn, een nieuw organisatieonderdeel of een nieuw product. Zo’n initiatief moet uiteraard zichtbaar gemaakt worden en men vindt al snel argumenten om het te onderscheiden van de rest van de organisatie: ‘wat wij doen is écht iets anders’ of ‘dit bedient écht een totaal andere doelgroep’. Vaak meer gebaseerd op emotie dan op inhoudelijk. Uiteindelijk wil ieder zijn eigen ‘winkeltje’ profileren. Dus wordt er al snel geroepen; we hebben een eigen logo nodig!


Maar is dat wel zo? Elke organisatie of merk heeft een huisstijl. Een uitgebalanceerd systeem van hoe een organisatie of merk haar vormgeving, communicatie en ook haar gedrag heeft georganiseerd. En als het goed is flexibel genoeg om mee te bewegen met nieuwe initiatieven. En zo’n systeem wil je koesteren, met respect behandelen en goed onderhouden. Enige voorzichtigheid is dus op z’n plaats als je daar een verandering in wilt aanbrengen, bijvoorbeeld door er, in dit geval, iets aan toe te voegen. Je zou jezelf altijd eerst de vraag moeten stellen; bereik ik met een logo mijn communicatiedoel?


Wat is je doel?

Misschien is het goed om eerst eens te kijken naar wat we verstaan onder een logo en waar het toe dient. Het woord ‘logo’ komt uit het Grieks en betekent ‘woord’. Tegenwoordig wordt de term gebruikt om de grafische uiting aan te duiden waarmee een organisatie of merk zich identificeert en waarmee het zich onderscheid van de rest van de markt. Die grafische uiting kan bestaan uit een woordmerk (vormgegeven typografie) of de combinatie daarvan met een beeldmerk. Waarom niet vertrouwen op de kracht van het moedermerk? Blijf als dat mogelijk is onder de vleugels van het sterke moedermerk en zoek het onderscheid in de inhoud van je communicatie-boodschap. Investeer liever in goed geschreven copy in combinatie met onderscheidend beeld. En als er dan toch een ‘naamplaatje’ moet komen voor het initiatief dan kan dat vaak prima met een toevoeging aan of bij het hoofdmerk.


Hou het eenvoudig

Om dat uitgebalanceerde systeem van een huisstijl overzichtelijk te houden en het merk niet diffuus te maken, moeten we dus voorzichtig zijn met het toevoegen van nieuwe elementen. Doen we dit niet, en is er geen duidelijke regie op de huisstijl, dan raakt het zorgvuldig ontworpen systeem vervuild met een wildgroei aan logo’s, labels of submerkjes.De kracht van een huisstijl zit hem vooral in de eenvoud; een beperkt aantal huisstijl elementen en beknopte maar eenduidige richtlijnen houden een huisstijl consistent, krachtig en werkbaar. Denk dus bij nieuwe initiatieven en de discussie over wel of geen eigen logo, vooral eerst aan het moedermerk. Het voorkomt een hoop ‘gedoe’.