Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Terug naar overzicht

Telwerk. Sinds 1973

Gepubliceerd op 11 april 2023 door Niels Alkema

Telwerk. Sinds 1973

Telwerk. De naam is ontleent aan de nieuwsbrief die Teldesign tussen 1973 tot 1998 met regelmaat uitbracht. Begonnen als een eenvoudig papieren magazine, 8 pagina’s zwart wit, waarin het recente werk werd belicht en kennis en nieuwtjes van het bureau werden gedeeld met (potentiële) opdrachtgevers, vakgenoten, studenten en geïnteresseerden. Onze volgers, zouden we tegenwoordig zeggen.


Zeker in de eerste helft van de jaren zeventig een vooruitstrevende, en volgens sommigen ongewenste manier om je als ontwerpbureau zélf te profileren. Tel stond in die tijd bekend om vrije en onconventionele grafische vormgeving, de Telwerken zelf zijn vanaf het begin herkenbaar aan een functioneel en praktisch uiterlijk. We zien in de reeks na verloop van tijd de opkomst van de ‘nieuwe zakelijkheid’ terugkeren, waarin stramien en strengheid heersen, om eind jaren tachtig terug te keren naar het experiment, wat soms tot overdadige versiering leidde. Om van hieruit uiteindelijk toe te groeien naar een meer consistente vormgeving waarin een evenwicht wordt gevonden tussen creativiteit en functionaliteit. De voorlopig laatste Telwerk (37) uit 1998 toont dit onomwonden als een 16 pagina’s full color glossy.

Sinds de allereerste Telwerk is er enorm veel veranderd. Eigen publiciteit werd ook in ons vak eerder regel dan uitzondering en op den duur zelfs noodzakelijk. Vanaf halverwege de jaren negentig stelden websites de creatieven in staat zich constant en dus actueel te presenteren, waarbij de nadruk - ook bij ons - vooral kwam te liggen op het presenteren van kleurrijke cases. Onze traditie om anderen ook te laten delen in vakkennis, persoonlijke visie op ons vak en ‘hoe we dat dan doen’ brengen we opnieuw tot leven. Teldesign heeft na 25 jaar zijn ‘Telwerk’ terug. Veel lees- en kijkplezier.